
De bespreking van de HOV-studie stond aanvankelijk als hamerstuk geagendeerd, maar op verzoek van de fractie van Helder & Gedreven werd het punt alsnog besproken. De gemeenteraad moest besluiten over de acceptatie van het rapport en het opnemen van een krediet van 60.000 euro in de nota kaders 2026–2029 voor het opwaarderen van de halte Valkenierstraat.
Raadslid van den Berg (Helder & Gedreven) sprak haar steun uit voor het voorstel. Ze prees de objectieve analyse van het rapport en benadrukte het belang van goed openbaar vervoer. Ook wees zij op de waarde van toezeggingen van de provincie, zoals extra spitsbussen, langere voertuigen op drukke lijnen (317 en 318) en ruimere rijtijden op vrijdag- en zaterdagavonden. Van den Berg pleitte daarnaast voor betere communicatie bij tijdelijke halte-opheffingen en voor de komst van Bravo-flex-haltes in moeilijk bereikbare wijken en bij bedrijventerreinen.
Raadslid Jonkers (Partij van de Arbeid) was minder positief over de inhoud van het rapport. “De studie brengt weinig verrassingen. We hadden gehoopt op een visie waarin fiets en OV écht een alternatief vormen voor de auto, maar dat blijft uit.” Jonkers miste vooral plannen voor een OV-hub in Valkenswaard met snelle verbindingen naar Eindhoven Centraal, de Kempen en België. Wel was hij blij met de terugkeer van de busdienst door Dommelen: “Dat gemis werd in de praktijk duidelijk gevoeld.”
Raadslid Kerssemakers (CDA) hield het kort: we gaan voor stemmen. Maar had ook een punt van aandacht: "We vinden echter dat binnen het centrum nog wel mogelijkheden zijn, de deelauto en andere mogelijkheden om onze burgers beter te bedienen. En dus is deze HV-studie meer aan de buitenkant".
Extra tijdelijke haltes buurtbus
Wethouder Bots reageerde op de kritiek. Hij erkende de teleurstelling over het ontbreken van een OV-hub, maar benadrukte dat de studie gebaseerd is op de huidige situatie en bevolkingsaantallen. “We moeten ook vooruit blijven kijken. Verbindingen met België, Veldhoven en hubs in Maarheeze en Eersel zijn belangrijk, maar we zijn daarbij sterk afhankelijk van de provincie en toekomstige vervoersconcessies.” Bots wees ook op de reeds geboekte verbeteringen in samenwerking met vervoerder Hermes. Daarnaast kondigde hij aan dat er tijdelijke haltes voor buurtbussen komen aan de Leenderweg en Maastrichterweg om bereikbaarheid te verbeteren.
Na de discussie stemden alle fracties unaniem in met het voorstel.